hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| فرود مرگبار مگس مدیترانه‌ای در کرمان

کرمان| فرود مرگبار مگس مدیترانه‌ای در کرمان

مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مخرب دنیا استاین آفت به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط جهان گسترش پیداکرده نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به کشاورزی و تولید میوه وارد می‌کندمبدأ اصلی آفت مگس مدیترانه‌ای آفریقای شرقی است و از سال 1829 میلادی به‌تدریج به سایر کشورها انتشاریافته است.

اکنون‌که سایه سوزنده خشک‌سالی و کم‌آبی بر فرق کویر کرمان گسترانیده شده، آفات زیادی در بخش کشاورزی این خطه بروز و ظهور کرده‌اند که یکی از این آفات مگس میوه مدیترانه‌ای است.

مگس مدیترانه‌ای توانایی واردکردن خسارت به 300 گونه میوه را دارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان آفت مگس مدیترانه‌ای را خطرناک دانست و گفت: این آفت قادر است به میوه 300 گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند.

ناصر طاهری افزود: مگس مدیترانه‌ای به‌محض تغییر رنگ میوه‌ها به سمت رسیدگی، جذب میوه می‌شود و بعد از تخم‌گذاری روی سطح میوه بعد از یک هفته لارو حشره وارد میوه و موجب له‌شدگی، گندیدگی و ریزش میوه می‌شود.

این کارشناس تأکید کرد: امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه‌ای وجود ندارد لذا در راستای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود.

او به شرایط اقلیمی استان کرمان اشاره و تصریح کرد: آفت مگس مدیترانه‌ای توانایی تولید چهار تا پنج نسل در سال را دارد و یک جفت نر و ماده قادر هستند به یک‌میلیون و 200 هزار دانه میوه خسارت وارد کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: اگر هر میوه بین 50 تا 250 گرم وزن داشته باشد هر جفت مگس مدیترانه‌ای می‌توانند 50 تا 200 تن میوه را از بین ببرند.

او تأکید کرد: رفتار متغیر این آفت، دامنه میزبانی آن را افزایش داده لذا در طول فصل رسیدن میوه‌های مختلف ازجمله مرکبات، خرما و غیره می‌تواند به تمام محصولات استان خسارت وارد کند.

طاهری افزود: این آفات از سال 96 از طریق منطقه جنوب کرمان وارد استان و امسال در شهریورماه در مناطقی از گلباف، ماهان، چترود و راور مشاهده شد و در سایر مناطق استان نیز در حال ردیابی است.

او به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به راهنمایی‌های کارشناسان گیاه‌پزشکی و کشاورزی در راستای کنترل آفت مگس مدیترانه‌ای تلاش کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تأکید کرد: در صورت کنترل نشدن مگس مدیترانه‌ای این آفت توانایی از بین بردن 100 درصد انواع محصولات را دارد.

آفتی که از شهریورماه ردیابی شد

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: آفات مگس میوه مدیترانه‌ای در این استان تا چند ماه قبل شناسایی نشده بود و از شهریور امسال ردیابی و تائید شد.

هادی زهدی افزود: طبق شواهد موجود آفت مگس مدیترانه‌ای در بسیاری از شهرهای استان با جمعیت زیاد وجود دارد و می‌تواند چند بار در سال رشد کند و هر بار 100 تا 300 تخم بگذارد.

او اظهار داشت: لارو مگس مدیترانه‌ای از میوه رسیده درختان استفاده می‌کند لذا تعداد میزبانان در استان کرمان به حدی است که می‌تواند از اول تا آخر فصل زراعی خودش را تأمین کند.

زهدی گفت: میزبانان این آفت در بیشتر شهرستان‌های استان کرمان وجود دارند لذا دامنه میزبانی وسیع و قدرت تولیدمثل بالا در راستای مبارزه با این آفات برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است.

زهدی تأکید کرد: مگس مدیترانه‌ای جز آفاتی است که مبارزه با آن مشکل است زیرا آفات در مراحل حساس مانند زمان لارو بودن خاک یا درون میوه و مرحله بلوغ نیز در حال پرواز هستند.

او با تأکید بر اینکه روش مبارزه با مگس مدیترانه‌ای دشوار است گفت: روش‌های تلفیقی مبارزه باید تداوم داشته باشد.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان تأکید کرد: اگر کشاورزان بتوانند در زمستان زمین باغ‌ها را شخم سطحی بزنند و میوه‌های آلوده را بسوزانند یا دفع کنند جمعیت زیادی از شفیره‌های آفت کم می‌شود.

او اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود اگر تمام بهره‌برداران با ما همکاری کنند می‌توان ظرف چند سال در صورت تداوم سرما این افت را از بین برد.

تهدید جدی برای کشاورزان کرمان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان نیز با اشاره به اینکه آفت مگس مدیترانه‌ای در شهرستان کرمان مشاهده‌شده است گفت: این افت تهدید جدی برای بخش کشاورزی کرمان به شمار می‌روداحمد مسعودی از کشاورزان و بهره‌برداران خواست چنانچه میوه‌های سیاه ریشه آن‌ها در سال زراعی دارای ریزش شدید و در هنگام استفاده داخل میوه لهیدگی و کرم‌های زیادی مشاهده کردند فورا به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه و گزارش کننداو بیان کرد: این آفت از مگس‌های خانگی کوچک‌تر و رنگ قهوه‌ای داردمدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: از کشاورزان خواسته‌شده از خشک‌کردن خشکبار مانند انجیر، توت و انگور جدا خودداری کنند و از انبار کردن میوه‌های مانند انار، به و سیب پرهیز شوداو ادامه داد: میوه‌های خراب حتما یا سوزانده و یا در عمق بیش از 50 سانتیمتری دفن شوند و از انتقال میوه توسط دلالان به خارج بخش جلوگیری شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد